تحصيل در تركيه

طراحي انواع وب سايت هاي شركتي / فروشگاهي / شخصي / پزشكي / تبليغاتي / املاك و ...

تحصيل در تركيه

۱۴ بازديد

تحصيل در تركيه

هر آنچه بايد در مورد تحصيل در تركيه بدانيد

 

تركيه كشوري است اوراسيايي به اين معني كه بخشي از آن در قاره اروپا و بخشي از آن در قاره آسيا قرار گرفته است. به همين دليل نيز فرهنگ هر دو قاره در بين مردم تركيه ديده مي شود. تركيه سي و هفتمين كشور بزرگ جهان مي باشد و با شش كشور آسيايي و دو كشور اروپايي همسايه است كه يكي از اين كشورهاي آسيايي ايران مي باشد. همسايگي ايران و تركيه يكي از دلايلي است كه تحصيل در تركيه در بين ايرانيان را بسيار پرطرفدار كرده است. علاوه بر اين فرهنگ و دين و مذهب مشابه نيز در محبوبيت تحصيل در تركيه در ايرانيان تاثير فراواني داشته است. مدارس و دانشگاه هاي تركيه و مدارك آن ها در سراسر جهان معتبر و شناخته شده هستند كه اين مورد يكي از مهم ترين دلايل افزايش درخواست اخذ ويزاي تحصيلي تركيه در ايران است. تحصيل در تركيه مزاياي بسياري كه مهم ترين آنها امكانات عالي و هزينه مناسب است را به همراه دارد. در صورتي كه شما هم جزو افرادي هستيد كه قصد تحصيل در تركيه را دارند؛ در اين مقاله همراه باشيد تا جزئيات تحصيل در تركيه را به طور مفصل بررسي كنيم.

 

 

تحصيل در تركيه در مقطع ابتدايي

بسياري از والدين خواستار تحصيل در تركيه ي فرزندانشان از آغاز سن تحصيل آنها و در مقطع ابتدايي هستند. تحصيل در تركيه در مقطع ابتدايي در مدارس بين المللي تركيه كه مخصوص دانش آموزان مهاجر و بين المللي است امكانپذير مي باشد. مدارس بين المللي تركيه خود به سه نوع مدرسه كه مدارس ايراني، مدارس تركي و مدارس بين المللي هستند تقسيم مي شود و شرايط پذيرش در آنها تقريبا يكسان است. تحصيل در مقطع ابتدايي در تركيه 5 سال طول مي كشد. در تركيه 67 مدرسه بين المللي وجود دارد كه به زبان هاي مختلفي و بيشتر زبان انگليسي تدريس مي كنند. هزينه تحصيل در تركيه در مقطع ابتدايي و مدارس بين المللي تركيه نسبت به مدارس محلي آن بالاتر است و از امكانات گسترده تري نظير فعاليت هاي جانبي، سطح آموزش بالا و گزينش كمتر نيز برخوردارند. متقاضيان تحصيل در تركيه در مقطع ابتدايي و در مدارس بين المللي تركيه بايد بتوانند از اين مدارس پذيرش بگيرند كه به اين منظور بايد مدارك همسان سازي كارنامه و كارت اقامت را آماده نمايند. مهارت هاي زبان انگليسي در پذيرش در مدارس بين المللي تركيه بسيار مهم است. هزينه تحصيل در تركيه در مقطع ابتدايي و مدارس بين المللي تركيه حدودا ساليانه 15000 پوند است. برخي از مدارس بين المللي تركيه عبارتند از:

- مدرسه بين المللي سفير

- مدرسه بين المللي مف

- مدرسه بين المللي استانبول

- كالج TED

- مدرسه خصوصي الكو

براي تحصيل در تركيه در مدارس ايراني نيازمند به كارت اقامت تركيه هستيد. معلمان مدارس ايراني در تركيه ايراني مي باشند و همه ملزم به رعايت حجاب هستند.

تحصيل در تركيه در مدارس تركي نيز مخصوص متقاضيان تحصيل در تركيه به زبان تركي است كه براي تحصيل در اين مدارس بايد به زبان تركي تسلط داشته باشند.

 

تحصيل در تركيه در مقطع راهنمايي

تحصيل در مقطع راهنمايي در تركيه پس از اتمام تحصيلات ابتدايي آغاز مي شود. تحصيل در تركيه در مقطع راهنمايي سه سال به طول مي انجامد. تحصيل در تركيه در مقطع راهنمايي همانند مقطع ابتدايي در سه مدرسه بين المللي، تركي و ايراني انجام مي گيرد. ساير شرايط تحصيل در تركيه در مقطع راهنمايي نيز مشابه با مقطع ابتدايي مي باشد.

 

تحصيل در تركيه در مقطع دبيرستان

دبيرستان هاي تركيه به دو دسته ي دبيرستان هاي دولتي و دبيرستان هاي خصوصي تقسيم مي شود. تحصيل در دبيرستان هاي دولتي تركيه رايگان است ولي دبيرستان هاي خصوصي شهريه دريافت مي كنند. تحصيل در تركيه در مقطع دبيرستان نيز در سه نوع دبيرستان هاي بين المللي، تركي و ايراني ميسر مي باشد كه شرايط آنها مانند مقاطع گفته شده است. طول تحصيل در تركيه در مقطع دبيرستان چهار سال است كه در بعضي مدارس به دليل اختصاص دادن يك سال تحصيلي به آموزش زبان انگليسي اين مدت به پنج سال افزايش مي يابد. پس از پايان دوره دبيرستان و قبولي در آزمون هاي نهايي مدرك ديپلم به فرد اعطا مي شود و مي تواند در آزمون ورودي دانشگاه هاي تركيه شركت كند. براي ثبت نام در مقطع دبيرستان در تركيه بايد يكي از والدين اقامت تركيه را داشته باشند و مقطع تحصيلي متقاضي در خارج از تركيه نيز بايد با مقاطع تحصيلي تركيه معادل سازي شود. نمونه اي از دبيرستان هاي بين اللملي در تركيه به شرح زير مي باشند :

British International School

Istanbul International Community School

Istanbul International School

Keystone International School

Tarabya British Schools

 

تحصيل در تركيه با مدرك ديپلم

تحصيل در تركيه با مدرك ديپلم با قبولي در آزمون وردوي دانشگاه مورد نظر امكانپذير مي باشد. ريز نمرات و معدل بالاي مدرك ديپلم نيز در پذيرش دانشگاه ها جهت تحصيل در تركيه با مدرك ديپلم بسيار موثر است. براي تحصيل در تركيه با مدرك ديپلم بايد مدرك زبان تركي داشته باشيد؛ چرا كه بيشتر دانشگاه ها در مقطع كارداني و كارشناسي به زبان تركي تدريس مي شوند. طول دوره تحصيل در تركيه با مدرك ديپلم در مقطع كارداني دو سال و در مقطع كارشناسي چهار سال مي باشد.

 

شرايط تحصيل در تركيه در دانشگاه

تحصيل در تركيه هر ساله طي سه ترم تحصيلي و در فصل هاي بهار، تابستان و پاييز صورت مي گيرد. دانشگاه هاي تركيه شامل دو دسته دانشگاه هاي دولتي و دانشگاه هاي خصوصي هستند. متقاضيان تحصيل در تركيه بايد مدرك ديپلم دبيرستان را داشته باشند و در آزمون ورودي دانشگاه نيز امتياز قابل قبول را كسب كرده باشند. تحصيل در تركيه و پذيرفته شدن در دانشگاه هاي تركيه شرايط سني ندارد و هر دانشگاه نيز آزمون ورودي مخصوص به خود را براي متقاضيان تحصيل در تركيه ارائه مي دهد. زبان تحصيل در بيشتر دانشگاه هاي تركيه به زبان تركي است و چنانچه دانشجويان پذيرش شده براي تحصيل در تركيه زبان تركي را ندانند مي توانند در دوره هاي آموزش زبان تركي كه به صورت رايگان برگزار مي شود شركت نمايند. در بسياري از دانشگاه هاي معتبر و مورد تاييد در تركيه نيز دروس به زبان انگليسي تدريس مي شوند. گواهي تمكن مالي براي اثبات تامين هزينه تحصيل در تركيه نيز از ديگر شرايط تحصيل در تركيه است.

 

تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي

متقاضي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي بايد مدرك ديپلم داشته باشد و از معدل ديپلم خوبي برخوردار باشد و همچنين در آزمون ورودي دانشگاه مورد نظر قبول شده باشد. با وجود اين شرايط بايد متقاضي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي مدارك خود به دانشگاه تحويل دهد و خود را براي مصاحبه كه به صورت تلفني، چت تصويري يا حضوري انجام مي شود آماده نمايد. پس از اين مراحل پذيرش تحصيلي متقاضي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي صادر مي گردد. تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي معمولا 4 سال طول مي كشد مگر در رشته هاي خاصي مانند پزشكي كه اين مدت 6 سال است.

 

تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد

شرايط پذيرش براي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد به اين صورت است كه دانشگاه هاي تركيه هر ساله در دو نوبت رشته هاي تحصيلي و ظرفيت پذيرش خود را اعلام كرده و متقاضيان تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد بايستي براي ثبت نام در رشته تحصيلي مورد نظر خود اقدام نمايند. پذيرش براي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد نيازي به آزمون سراسري ندارد و هر دانشگاه آزمون ورودي و امتحانات مخصوص به خود را براي پذيرش دانشجويان برگزار مي كند. مدرك كارشناسي و نمرات آن نيز ملاك مهمي براي پذيرش در تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد است. طول دوره تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد حدودا دو سال است. از شرايط مهم ديگر براي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد داشتن مدرك زبان تركي تومر و مدرك زبان انگليسي آيلتس يا تافل مي باشد.

 

تحصيل در تركيه در مقطع دكترا

شرايط پذيرش و تحصيل در تركيه در مقطع دكترا نيز همانند مقطع كارشناسي ارشد مي باشد با اين تفاوت كه شرايط كمي سخت تر است و متقاضي تحصيل در تركيه در مقطع كارشناسي ارشد براي اخذ پذيرش از دانشگاه بايد از معدل و نمرات خوبي در مقطع كارشناسي ارشد برخوردار بوده باشد. طول دوره تحصيل در تركيه در مقطع دكترا چهار سال يا در برخي موارد بيشتر است كه نيمي از دوره تحصيلي به پاس كردن واحدهاي درسي و نيمي از آن نيز به تحقيق و مقاله و پايان نامه اختصاص دارد.

 

تحصيل در تركيه در رشته پزشكي و دندانپزشكي

تحصيل در تركيه در رشته پزشكي و دندانپزشكي هم به زبان انگليسي و هم به زبان تركي ارائه مي شود. براي تحصيل در تركيه در رشته پزشكي و دندانپزشكي متقاضي بايد در آزمون هاي SAT و YOS شركت كرده و نمره قابل قبول را كسب نمايد. آزمون SAT مربوط به متقاضيان تحصيل در تركيه در رشته پزشكي و دندانپزشكي به زبان انگليسي و آزمون YOS براي متقاضيان تحصيل در رشته پزشكي و دندانپزشكي به زبان تركي مي باشد كه پس از قبولي در اين آزمون ها بايد مدرك زبان مرتبط را ارئه دهيد. طول دوره تحصيل در تركيه در رشته پزشكي و دندانپزشكي حدودا پنج سال است.

 

 

بورسيه تحصيلي تركيه

متقاضيان تحصيل در تركيه مي توانند با اخذ بورسيه تحصيلي تركيه از كمك هزينه تحصيل و زندگي در تركيه برخوردار شوند. حتي ممكن است با داشتن شرايط خاصي در بورسيه تحصيلي تركيه اين هزينه ها كاملا رايگان شود. بورسيه تحصيلي تركيه به متقاضيان تحصيل در تركيه كه معدلشان حداقل 15 باشد و از سلامت كامل روحي و جسمي برخوردار باشند، تعلق مي گيرد. براي اخذ بورسيه تحصيلي تركيه شرايط سني وجود دارد و با اين منظور اخذ بورسيه تحصيلي تركيه در مقطع ليسانس حداقل 20 سال، مقطع فوق ليسانس حداقل 26 سال و مقطع دكترا حداقل 31 سال سن نياز است.

 

هزينه تحصيل در تركيه

هزينه تحصيل در تركيه در مقايسه با ساير كشورها بسيار مناسب است. هزينه ها به دو دسته هزينه زندگي در تركيه و هزينه تحصيل در تركيه تقسيم مي شوند. تحصيل در تركيه در دانشگاه هاي دولتي رايگان است و در دانشگاه هاي خصوصي شهريه دريافت مي گردد كه اين هزينه حدودا 5000 تا 10000 لير در سال است. هزينه زندگي در تركيه نيز كه شامل هزينه هاي خوابگاه و خورد و خوراك مي شود حدود 150 الي 200 دلار در ماه برآورد مي گردد. هزينه تحصيل در تركيه در رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي نيز تقريبا در هر ترم 800 لير در دانشگاه هاي دولتي تركيه و 8000 لير در دانشگاه هاي خصوصي تركيه پيش بيني شده است.

 

دانشگاه هاي معتبر براي تحصيل در تركيه

دانشگاه هاي معتبر و معروف تركيه كه مورد تاييد وزارت علوم و بهداشت اين كشور هستند به صورت زير مي باشد.

دانشگاه هاي مورد تاييد وزارت بهداشت تركيه:

- دانشگاه حاجت تپه (hacettepe university)

- دانشگاه استانبول (Istanbul university)

- دانشگاه آنكارا (Ankara university)

- دانشگاه اژه (ege university)

دانشگاه آتاتورك (ataturk university)

دانشگاه كوچ (Koc university)


دانشگاه هاي مورد تاييد وزارت علوم در تركيه:


گروه دانشگاه هاي ممتاز:
دانشگاه بوگازيچي
Bogazici University

دانشگاه بيلكنت
Bilkent University

گروه دانشگاه هاي خوب:
دانشگاه استانبول
Istanbul University

دانشگاه قاضي
Gazi Universitesi

دانشگاه سابانچي
Sabanci University

دانشگاه كوچ
KOC University

دانشگاه فني استانبول
Istanbul Technical University

دانشگاه حاجت تپه
Hacettepe University

دانشگاه فني خاورميانه
Middle East Technical University

دانشگاه هاي گروه متوسط:
دانشگاه اژه
Ege Universitesi

دانشگاه مرمره
Marmara Universitesi

دانشگاه آنادولو
Anadolu University

دانشگاه آنكارا
Ankara University

دانشگاه فني ايلديز
Yildiz Technical University

دانشگاه دوكوز اِيلول
Dokuz Eylul Universitesi

دانشگاه چوكوروا
Cukurova Universitesi

 

مدارك لازم براي تحصيل در تركيه

مدارك مورد نياز براي اپلاي در دانشگاه هاي تركيه در زير آورده شده است:

- فرم درخواست پذيرش براي دوره مورد نظر

- تمامي مدارك تحصيلي

- مدرك زبان انگليسي يا تركي بسته به دوره مورد نظر

- هزينه دانشگاه

 

ويزاي تحصيلي تركيه

پس از طي مراحل اخذ پذيرش از دانشگاه هاي تركيه جهت تحصيل در تركيه مقاضي بايد براي اخذ ويزاي تحصيلي تركيه اقدام نمايد. اخذ ويزاي تحصيلي تركيه با تحويل مدارك از جمله عكس، پاسپورت، نامه پذيرش از دانشگاه و ... به همراه فرم درخواست ويزا به سفارت تركيه انجام مي شود. مدت زمان اخذ ويزاي تحصيلي تركيه حدود دو ماه از زمان درخواست است. ويزاي تحصيلي تركيه سه ماه اعتبار دارد كه متقاضي تحصيل در تركيه بايد پس از ورود به تركيه، طي سي روز نسبت به اخذ اقامت دانشجويي تركيه اقدام نمايد.

 

ممكن است به مطالب زير نيز علاقه مند باشيد:

مهاجرت به آلمان از طريق تحصيل

مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل

مهاجرت به كانادا از طريق تحصيل

مهاجرت به روسيه از طريق تحصيل

مهاجرت به فرانسه از طريق تحصيل

مهاجرت به چين از طريق تحصيل

 

ابر كلمات كليدي :

تحصيل در تركيه به زبان انگليسي , تحصيل در تركيه تبريز , تحصيل در تركيه با مدرك كارداني , كار ضمن تحصيل در تركيه , تحصيل رايگان در تركيه , اقامت پس از تحصيل در تركيه , تحصيل در تركيه كارشناسي , تحصيل در تركيه دكترا , تحصيلي كارشناسي در تركيه , تحصيل دكترا در تركيه , ادامه تحصيل در تركيه , تحصيل در مقطع كارشناسي در تركيه , تحصيل در مقطع كارداني در تركيه , تحصيل در مقطع دكترا در تركيه , شرايط تحصيل در تركيه با مدرك فوق ديپلم , بورسيه تركيه براي فوق ديپلم , تحصيل در تركيه بدون مدرك زبان , تحصيل در تركيه 2019 , شرايط پذيرش دانشگاه هاي تركيه در مقطع كارشناسي , تحصيل mba در تركيه , رشته هاي تحصيلي در تركيه , حداقل معدل براي تحصيل در تركيه , آزمون yos تركيه , شرايط تحصيل در تركيه تحصيل كارشناسي در تركيه , ويزاي تحصيلي تركيه

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد